تبلیغات
کوهنوردان سگزاباد




تعبیر خواب آنلاین


تمدن ایران زمین

اهمیت ورزش و بدنسازی در کوهنوردی
برای کاهش آسیب پذیری اندام در تمرینات ورزشی و لذت بردن بیشتر از آن لازم است قبل از اقدام به شروع هر رشته ورزشی ابتدا تمرین بدنسازی و نرمش را در سرلوحه برنامه خود قرار دهیم

 . یک ربع ورزش روزانه را در هر شرایطی می توان انجام داد نه نیاز به وقت زیاد دارد و نه استادیوم مجهز می خواهد فقط قدری همت و انظباط لازم دارد . در هر حال نرمش و بدنسازی قبل از انجام هر ورزشی اجتناب ناپذیر است مخصوصا در زمینه کوهنوردی چون محیط ورزش کوهنوردی مانند سایر رشته ها محیطی مسطح  و از قبل آماده شده نیست . از نظر جسمانی نیز عضلاتی آماده ، مفاصلی انعطاف پذیر و عروقی نرم می خواهد . هر اندازه انعطاف پذیری بدن بیشتر باشد کوهنورد صدمه کمتری خواهد دید همچنین دیرتر خسته خواهد شد در نتیجه کوهنوردی لذت بخش تر می شود به گمان عده ای کوهنوردی ورزشی ساده است  هر گاه هوس کوه می کند با پوشیدن یک جفت کتانی و تهیه مقداری غذا به طرف کوه به راه می افتد غافل از آنکه طبیعت کوهستان آبستن حوادث بسیاری است اگر روش کنار آمدن با آنرا بلد نباشیم نه تنها لذتی عایدمان نمی شود بلکه هلاک خواهیم شود . به همین دلیل است که بیشترین حوادث کوهنوردی برای افراد مبتدی و اغلب در کوههای شمالی تهران و در ارتفاعات نه چندان مهم اتفاق می افتد اینان همان کسانی هستند که بدون آمادگی لازم وارد قلمرو کوهستان می شوند چون بدن آنها آمادگی لازم  یک فعالیت سنگین کوهنوردی را ندارد سلولهای عضلانی در اثر فشار شدید فرصت کافی برای گرفتن اکسیژن جهت انرژی بدن و سوخت و ساز پیدا نخواهد کرد ، در این صورت اسید لاکتیک در عضلات جمع شده موجت ایجاد دردوخستگی می گردد . وجود خستگی زیاد دراندامها مخصوصا پاها ، باعث عدم تعادل بدن می شود در نتیجه ممکن است پای کوهنورد بلغزد و از ارتفاع سقوط کند . بنابراین آمادگی فرد برای یک کوهنوردی لذت بخش مستلزم تمرینات بدنسازی حداقل سه روز در هفته است لازم به یاد آوری است که فاصله فعالیتهای کوهنوردی نباید حداکثر 15 روز بیشتر شود. در این وضعت بدن شمامی آموزد که چگونه اسید لاکتیک ایجاد شده ناشی از روزشهای شدید و طولانی را خنثی کند.

به طور کلی ، تغذیه خوب ومناسب ، استفاده از مایعات به مقدار کافی وانجام مداوم نرمش و بدنسازی و تمرینات پیوسته کوهنوردی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید بدون اثرات منفی اسید لاکتیک بر ماهیچه ها به مدت طولانی کوهنوردی کنید و از این ورزش مفرح لذت ببرید. باید توجه داشته باشیم پاها در ورزش کوهنوردی نسبت به سایر اعضاء بدن بیشتر تحت فشار قرار می گیرد پا اولین عضوی است زودتر از دیگر اعضای بدن آسیب می بیند به مخصوص از ناحیه مفاصل زانو ، اکثر کسانی که کوهنوردی می کنند حداقل یکبار دچار درد جلوی زانو ها می شوند بنابراین تقویت عضلات بالای کشکک زانو (عضله چهار سر) و عضلاتی که در زیر کشکک زانو قرار دارند از اهمیت زیادی برخوردارند . تقویت عضلات مذکور موجب جلوگیری از سائیدگی استخوانها در محل مفاصل خواهد شد. در این خصوص تمرینات جهت تقویت زانو بصورت عملی وجود دارد در صورت تمایل می توانید از این تمرینات استفاده کنید.

برگرفته از وبلاگ کوهپیما