کوهنوردان سگزاباد

تمدن ایران زمین

کزارش صعود به قله سماموس

به نام خدا
در این قسمت میخواهم گزارش صعود به قله 3719 متری سماموس در استان مازندران را برای شما بیاورم قله ای زیبا و مرتفع با ترکیبی از چمنزار و دره های زیبا و تماشایی و یخچالهایی انباشته از برف که در اخر به قله ختم میشود
وجه تسمیه سماموس را در زبان محلی (سما یعنی آسمان و موس به معنی زیر و پایین ) زیر اسمان میگویند

به یاری خدا و طبق برنامه ای که گروه کوهنوردی پامچال تاکستان داشت مقرر شد در روزهای 15 و 16 خرداد ماه نود و دو صعودی مشترک با این گروه به قله سماموس در استان مازندران شهرستان رامسر را داشته باشیم سماموس دارای چندین مسیر صعود میباشد که ما مسیر جواهرده را انتخاب کردیم  که طبق هماهنگی های به عمل آمده  حرکت راس ساعت پنج صبح پانزدهم خرداد  در شهرستان تاکستان از مقابل کمیته امداد بود که با یک دستگاه مینی بوس عازم شدیم ابتدا صبحانه را در روستای حلیمه جان صرف کردیم  و سپس راهی  شهرستان رامسر در استان مازندران شدیم و از انجا به سمت روستای ییلاقی و زیبای جواهرده با مسیری جنگلی و کوهستانی رفتیم که هرچقدر مسیر را طی میکردیم  به چشم اندازهایی زیباتر میرسیدیم که مارا مبهوت خود  کرده بود چشم اندازهایی از دره های مه گرفته و زیبا و جنگلهای انبوه که مسافران زیادی را به سوی خود کشانده بود ساعت یک به روستا رسیدیم و بعد ار صرف ناهاری مختصر و سبک خواندن نماز در مسجد روستا و تعویض لباسها در ساعت 13/45 دقیقه شروع به  حرکت نمودیم در انتهای روستا یک دوراهی بود که با یک تابلوی راهنما مسیرهای صعود را مشخص کرده بود ما از مسیر  سمت چپ و مسیر دره سیگان رفتیم که مسیری بهتر بود درمسیر به واسطه داشتن کوله های سنگین با قدمهای اهسته حرکت میکردیم و گاه گاهی برای نوشیدن اب و کمی استراحت میایستادیم که البته به خاطر مسیر زیبا و مناظر تماشا یی کمتر باعث خستگی گروه میشد در ساعت 15/30 به گردنه سیگان رسیدیم که چادر گروه کوهنوردی سماموس هم در انجا برپا بود و که با روی باز به استقبال گروه امدند و در انجا ضمن استراحت برای اطمینان بیشتر مسیر های صعود را جویا شدیم که دو مسیر داشت که هردو پاکوبهای بسیار مشخص داشت    مسیر اول به طرف دره و از انجا دوباره با اوج گیری و گذشتن از یک شیب به دشت لپاسر که بسیار زیبا و تماشایی میباشد و  شب مانی در انجا و سپس صعود به قله  و باز گشت به دشت و دوباره شب مانی در دشت و روز سوم بازگشت به روستا و مسیر دیگر از سمت راست همان پاکوب مسیر دیگری به سمت چشمه نزدیک معدن میرفت که مسیری نزدیکتر بود و از انجا به قله بود  که به خاطر زمان  مسیر چشمه را به ما پیشنهاد کردند که نزدیکتر و بهتر بود البته میشد از همان مسیر و بعد از صعود به قله مسیر دشت لپاسر را در پیش گرفت و شب دوم را در دشت  شب مانی کرد و روز سوم به روستا بازگشت  که فرصت ما برای این کار کم بود لذا  ما نیز با یک چرخش کم به سمت راست پاکوب چشمه را ادامه دادیم و بعد از نیم ساعت  در ساعت 16/10به محل چشمه رسیدیم و قرار شد شب را در انجا بمانیم و صبح ساعت5/30  با کوله حمله عازم قله شویم که بعد از مشخص کردن محل  پرپایی چادر ها شروع به برپایی چادرها کرده و بعد از صرف چای و میوه گشتی دراطراف و عکاسی از مناظر انجا نمودیم صبح طبق قرار 4/30 بیدار باش بود و ساعت 5/30 عازم قله شدیم که مسیر از بالای چشمه با یک مسیری زیگزاگ و کاملا مشخص بودکه به سمت معدن میرفت و درانجا به یک جاده شوسه و کاملا صاف با شیبی بسیار اندک به سمت قله میرفت که در زیر قله باز به صورت زیگزاگ به بالای قله میرسید که به خاطر وجود برف ترجیح دادیم از مسیری پاکوب در سمت چپ زیگزاگ که کمی شیب داشت ولی کوتاه بود به سمت قله برویم و در انتها بعد از سه ساعت در ساعت 8/30 به قله زیبای سماموس رسیدیم که امامزاده ای به نام اقا سید علی نیز در انجا بود در انجا بیست دقیقه ای توقف کرده ضمن صرف تنقلات و عکسبرداری در ساعت 8/50 دقیقه شروع به بازگشت کردیم ودر ساعت 10/30 دقیقه صبح به چشمه رسیدیم و بعد استراحت و جمع کردن وسایل و چادرها در ساعت 11/30 به سمت روستا برگشتیم و ساعت 14/30 به روستا رسیدیم و بعد از کمی استراحت تعویض لباسها و خواندن نماز به شهرمان برگشتیم